Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

 Φτιάχνω μια ιστορία με λέξεις από το αρχικό γράμμα του ονόματός μου !! 

Αγαπητά μου νηπιάκια ιδού το πρώτο μας ψηφιακό βιβλίο για φέτος.  Μια ιστορία που δημιουργήθηκε με λέξεις που επιλέξατε και ξεκινούν από το αρχικό σας γράμμα. H ιστορία εικονογραφήθηκε με τις όμορφες ζωγραφιές σας και είναι έτοιμη να την διαβάσουμε . Τι λέτε ξεκινάμε ; 

 

Book titled 'O Aστυνομικός με το ποδήλατο στο δάσος'Read this book made on StoryJumper

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023

Το σχολείο τα χρόνια τα παλιά μέσα από τα μάτια της Τέχνης.


Με το μοντέλο του Έντεχνου Συλλογισμού ( Artful Thinking ) επεξεργαζόμαστε έργα τέχνης με σκοπό να ενεργοποιηθεί η σκέψη των μαθητών και να δημιουργηθεί στοχαστική διάθεση στην τάξη. Στο Artful Thinking αξιοποιούνται διάφορες στρατηγικές σκέψης που ονομάζονται Ρουτίνες Σκέψης
( thinking routines ). 
Οι Ρουτίνες Σκέψης ( thinking routines ) αναπτύχθηκαν από την διερευνητική ομάδα Project Zero του Πανεπιστημίου του Harvard ( Harvard Graduate School of Education ), η οποία διερευνά τις διαδικασίες ανάπτυξης της σκέψης, αλλά και της κατανόησης, σε παιδιά και ενήλικες από το 1967. Πρόκειται για απλές επαναληπτικές διαδικασίες, που αναπτύσσονται συνήθως σε τρία βήματα και υποστηρίζουν συγκεκριμένες διεργασίες σκέψης  ( π.χ. κριτική σκέψη, λεπτομερής παρατήρηση, σύνθεση, σύγκριση, διερεύνηση κλπ ). 
Ο Ρουτίνες Σκέψης βρίσκουν γόνιμο έδαφος στην επεξεργασία έργων τέχνης από τους μαθητές και είναι αποτελεσματικές εφ' όσον εφαρμόζονται τακτικά ως μέρος των ρουτίνων της τάξης.

Βασικοί στόχοι της συγκεκριμένης ενότητας είναι να συγκρίνουν τα παιδιά το σχολείο της παλιάς εποχής με την τωρινή, να βρουν ομοιότητες και διαφορές, να διερευνήσουν αλλά και να προβληματιστούν πάνω σε καλές ή κακές μαθητικές πρακτικές και συμπεριφορές. Επιπλέον να επιλέξουν και να υιοθετήσουν τις συμπεριφορές και τους κανόνες που δημιουργούν το κατάλληλο μαθησιακό πλαίσιο και ευνοούν την ομαλή συνεργασία και επικοινωνία.

Αγαπητά μου νηπιάκια σήμερα θα κάνουμε ένα φανταστικό ταξίδι στα χρόνια τα παλιά και θα δούμε το σχολείο μιας άλλης εποχής. Τι λέτε είστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε ;

Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ !!

Αγαπητά μου νηπιάκια , αυτή την εβδομάδα θα μιλήσουμε για το όνομά μας... Γιατί είναι σημαντικό να έχουμε όλοι ένα όνομα , από που προέρχεται το δικό μας όνομα και πως γράφετε άραγε το όνομά μας. Είναι σημαντικό να έχουμε ένα όνομά και γιατί... Τι νομίζετε εσείς ;; Ας δούμε τι πιστεύει και ο Τίτο..



Βρείτε το όνομα του Δράκου για να τον ξεφορτωθείτε .....


ΠΑΙΧΝΙΔΙ 
Αγαπητό μου νηπιάκι , σε αυτό το παιχνίδι  βρες και ταίριαξε το αρχικό γράμμα του ονόματός σου με το όνομά σου ή το αρχικό γράμμα των συμμαθητών σου με το όνομά τους.. Καλή σου επιτυχία !!



ΑΠΟΣΤΟΛΗ 
Ψάξε και βρες αντικείμενα που ξεκινούν από το αρχικό σου γράμμα. Κόψε και κόλλησέ τα σε ένα χαρτί και φέρε το στο σχολείο για να το παρουσιάσεις στους φίλους σου.

Αγαπητό μου νηπιάκι, ίσως μπορούν να σε βοηθήσουν οι εικόνες που θα βρεις πατώντας  εδώ.. 

Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023

 ΚΑΝΟΝΕΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Αγαπημένα μου νηπιάκια καλωσήρθατε στο 2ο τμήμα του Νηπιαγωγείου μας. Πιστεύω να χαρήκατε που είδατε τους αγαπημένους σας φίλους αλλά και τα νέα παιδιά που σήμερα για πρώτη φορά ήρθαν στο σχολείο μας. Σας εύχομαι να έχετε μια υπέροχη χρονιά!!

Όμως για να είναι όμορφη η χρονιά μας και να περνάμε υπέροχα πρέπει να θυμηθούμε κάποιους κανόνες που πρέπει να τηρούμε μέσα στην τάξη μας, ώστε να μπορούμε να συνυπάρχουμε και να συνεργαζόμαστε με τους άλλους. Ποιες συμπεριφορές άραγε είναι εκείνες που πρέπει να ακολουθούμε και ποιες να αποφεύγουμε; Tι λέτε πάμε μαζί να παίξουμε και να τις διακρίνουμε; 

από 
Κανόνες συμπεριφοράς

Παραμύθια που μιλούν για καλή Ή κακή  συμπεριφορά. Εμείς τι θα διαλέξουμε ;; 





Εμείς δημιουργήσαμε τους δικούς μας κανόνες συμπεριφοράς για την τάξη μας

και δώσαμε την υπόσχεση όλοι να τους τηρούμε.











Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023

Καλωσορίσατε αγαπημένα μου νηπιάκια !!


 Αγαπημένα μου νηπιάκια καλωσορίσατε και φέτος στο Νηπιαγωγείο μας !! Σας περιμένω με πολύ χαρά και φέτος στο 1ο Νηπιαγωγείο Κερατσινίου. Μια μεγάλη αγκαλιά από μένα για σας και ένα θερμό καλωσόρισμα με ένα όμορφο τραγουδάκι που το μαθαίνουμε κάθε χρονιά στο νηπιαγωγείο μας !! Πάμε μαζί να το ακούσουμε;; Σύντομα θα το λέμε όλοι μαζί!! 


Νηπιάκια μου το αισθάνεστε φαντάζομαι  ότι έχετε πλέον μεγαλώσει και για αυτό θα πάτε σχολείο... Όπως η μαμά και ο μπαμπάς πάνε στη δουλειά τους έτσι και έχετε και εσείς ένα νέο καθήκον, μια νέα εργασία. Το νηπιαγωγείο σας!! Αυτή είναι η δική σας δουλειά, να πηγαίνετε στο σχολείο. Άραγε τι περιμένετε να δείτε στο νέο σας περιβάλλον;; Τι σας έχει πει η μαμά και ο μπαμπάς για το νέο σας σχολείο; Πώς αισθάνεστε που θα συναντήσετε καινούριους φίλους, τις δασκάλες σας, το νηπιαγωγείο σας; 
Πάμε να δούμε πώς αισθανόταν ο φίλος μας ο Τσέστερ το Ρακούν που θα πήγαινε κι εκείνο την πρώτη μέρα στο σχολείο του;; Άραγε τι τον βοήθησε να ξεπεράσει τους φόβους του;
 
Το παραμύθι (εδώ ελεύθερα μεταφρασμένο) ονομάζεται «The kissing hand» της Αudrey Penn, και μπορείτε να δείτε το πρωτότυπο εδώ!













Aγαπημένο μου νηπιάκι , πάρε το φιλάκι της μαμάς ή του μπαμπά σου 💋💋💋💋, κλείσε το μέσα στην παλάμη σου και πάμε σχολείο. Η αγάπη τους θα είναι συνέχεια μαζί σου μέχρι να έρθουν να σε πάρουν όταν σχολάσεις. Έτσι θα αισθάνεσαι λιγότερο αγχωμένος και θα είσαι χαρούμενος/η όλη τη μέρα!! 
Φτιάξε κι εσύ τη δική σου κουκλίτσα με τον Τσέστερ το ρακούν.
Εκτύπωσέ την , ζωγράφισέ την με τα πιο ωραία σου χρώματα και βάλε της ένα καλαμάκι. Έτοιμη !! 
 Πρακτικές συμβουλές προς τους γονείς ώστε να βοηθήσουν τα μικρά μας νηπιάκια να ξεπεράσουν σύντομα το άγχος του αποχωρισμού!! 

Πέμπτη 11 Μαΐου 2023

Συνέντευξη από έναν ψαρά. 


Tα νηπιάκια έχουν απορίες σχετικές με το ψάρεμα. Ρωτούν τον κ. Νίκο τον ψαρά και εκείνος τους απαντά μέσω ενός ψηφιακού μηνύματος. 







Πατήστε εδώ να ακούσετε τι μας απάντησε ο ψαράς.

Κυριακή 30 Απριλίου 2023

 ΤΑ ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΑ 


Αγαπημένα μου νηπιάκια , στα πλαίσια της Άνοιξης, και της ενασχόλησής μας με τα λουλούδια, μιλήσαμε για ένα λουλούδι που μας έκανε μεγάλη εντύπωση γιατί ακολουθεί συνεχώς την πορεία του Ήλιου και παίρνει ζεστασιά και αγάπη από αυτόν. Μάλιστα έχει πάρει από αυτόν και το όνομά του. Λέγεται ήλιος ή ηλιοτρόπιο. 


Οι πίνακες με τα ηλιοτρόπια αποτελούσαν αγαπημένη εικαστική ενασχόληση του Ολλανδού ζωγράφου Βαν Γκογκ  ενώ οι εικόνες τους γεννούν γαλήνη και οικειότητα, τον εμψυχώνουν και του γαληνεύουν το πνεύμα σε ταραγμένες περιόδους της ζωής του.


ΕΝΤΕΧΝΗ ΜΑΘΗΣΗ  (ARTFUL THINKING) 

ΡΟΥΤΙΝΑ ΣΚΕΨΗΣ : BΛΕΠΩ  - ΝΟΜΙΖΩ -  ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ 

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της έντεχνης μάθησης οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με το έργο τέχνης και αρχικά το παρατήρησαν πολύ προσεκτικά εκθέτοντας ορατά τη σκέψη τους. Εν συνεχεία κάποιοι μαθητές εφαρμόζοντας τα εργαλεία σκέψης και κριτικής ικανότητας προχώρησαν και σε ανώτερα επίπεδα σκέψης (νομίζω ότι , αναρωτιέμαι μήπως.. ) . 


Τα νήπια εν συνεχεία έκαναν αναπαραγωγή του πρωτότυπου έργου του ζωγράφου και με εστιασμένη και προσεκτική παρατήρηση δημιούργησαν όμορφα εικαστικά έργα. 











Τέλος οι μαθητές παίρνοντας ως αφόρμηση το έργο του ζωγράφου και εστιάζοντας με την προσεκτική ματιά τους σε κάποια ηλιοτρόπια, που έχοντας γύρει τα πέταλά τους, θεώρησαν ότι πρέπει να είναι μαραμένα, δημιούργησαν το δικό τους παραμύθι. Χρησιμοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης ΑΡΧΗ -ΜΕΣΗ -ΤΕΛΟΣ και τα παιδιά έθεσαν τον πίνακα με τα ηλιοτρόπια ως ΜΕΣΗ της ιστορίας τους. Το εικονογράφησαν και ιδού το αποτέλεσμα ........ 


ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΚΑΙ  ΣΕ ΨΗΦΙΑΚΗ ΜΟΡΦΗ 

Book titled 'Τα ηλιοτρόπια που ξεχνούσαν να τα ποτίσουν'Read this book made on StoryJumper

Σάββατο 22 Απριλίου 2023

Λουλούδια ας διαλέξουμε ..... 


Αγαπημένα μου νηπιάκια ο σχολικός μας κήπος είναι γεμάτος από πανέμορφα λουλούδια που μοσχοβολάνε και ομορφαίνουν το σχολείο μας. Θέλετε να κάνουμε έναν περίπατο στον όμορφο κόσμο των λουλουδιών και να τα γνωρίσουμε από κοντά;; 
Aς ξεκινήσουμε την περιήγησή μας ...... 

Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023


ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ,ΚΑΛΩΣΗΡΘΕΣ ΜΑΡΤΗ !!

 ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΕΣ ΑΝΟΙΞΗ !!
Αγαπημένα μου νηπιάκια, να έχετε έναν υπέροχο μήνα γεμάτο υγεία, χαρά, δημιουργία και πολύ παιχνίδι. Σήμερα μπαίνουμε σε μια άλλη εποχή , μια εποχή γεμάτη λουλούδια, χρώματα και αρώματα . Μήπως μαντέψατε ποια είναι ;;;;; 
Πάμε μαζί να την γνωρίσουμε. Ακολουθήστε με σε έναν μαγευτικό περίπατο.
 

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023


 ΑΠΟΚΡΙΕΣ 

Αγαπημένα μου νηπιάκια βρισκόμαστε σε μια περίοδο που είναι διαφορετική από όλες τις υπόλοιπες. Είναι χαρούμενη , γιορτινή και οι άνθρωποι θέλουν να μεταμφιέζονται , να χορεύουν , να τραγουδούν να λένε αστεία τραγούδια, να φοράνε μάσκες και αποκριάτικά ρούχα.... Μήπως ξέρετε πως λέγεται αυτή η γιορτινή περίοδος ;;;; ΑΠΟΚΡΙΕΣ !! 

Πάμε μαζί ένα αποκριάτικο περίπατατο , να δούμε τι είναι οι απόκριες , ποιός καθιέρωσε αυτή τη γιορτή και τι γίνεται την αποκριάτικη περίοδο σε διάφορα μέρη της πατρίδας μας. 

Ξεκινάμε λοιπόν 😄😄


Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023

Ο ΕΓΩΙΣΤΗΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ  του Όσκαρ Ουάιλντ


Ένα υπέροχο βιβλίο που το επεξεργαστήκαμε σήμερα στην τάξη μας. 

Αγαπητά μου νηπιάκια , σήμερα με εντυπωσιάσατε με τις υπέροχες ζωγραφιές σας  που αποτυπώνουν τόσο όμορφα τις σκέψεις σας. Με πολλή χαρά  σας  έφτιαξα μια  όμορφη παρουσίαση όπου έχετε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Όπως αρμόζει στους μικρούς ζωγράφους μου!! 


Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2022

 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΘΙΜΩΝ ΤΟΥ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟΥ

Αγαπητά μου νηπιάκια, 


Περάσαμε ένα όμορφο απόγευμα στο νηπιαγωγείο μαζί με τους αγαπημένους σας γονείς, αναβιώνοντας ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων, απολαμβάνοντας παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα εδέσματα  και τραγουδώντας κάλαντα από διάφορες περιοχές της πατρίδας μας. 

Στόχοι : 

Τα παιδιά αναγνωρίζουν και περιγράφουν τα έθιμα του Δωδεκαημέρου.

Επιλέγουν και αναπαριστούν κάποιο έθιμο.

Αφηγούνται την αναπαράσταση του εθίμου.  

Συμμετέχουν στην δημιουργία ενός δρώμενου.

Αναπτύσσουν τον προφορικό λόγο. 

Συνεργάζονται , επινοούν, κατασκευάζουν. 

   ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ ΕΙΡΕΣΙΩΝΗΣ ΑΝΑΒΙΩΝΕΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ




Η Ειρεσιώνη προέρχεται από τη λέξη είρος ή έριον που σημαίνει το μαλλί του προβάτου. Τα παιδιά στόλιζαν το κλαδί ελιάς με κόκκινες και λευκές κλωστές (κορδέλες) που προέρχονταν από το μαλλί του προβάτου και κρεμούσαν πάνω του διάφορους καρπούς δέντρων, όπως σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά και κάποιες φορές μικρές φιάλες με λάδι και μέλι.

 «Η Ειρεσιώνη, το κλαδί ελιάς, περιφερόταν στους δρόμους των Αθηνών, την έβδομη ημέρα του μήνα Πυανεψίωνος, που είναι ανάμεσα στις 20 Σεπτεμβρίου με 20 Οκτωβρίου.

Η Ειρεσιώνη περιφέρονταν από παιδιά “αμφιθαλή”, δηλαδή από παιδιά που ζούσαν και οι δυο γονείς τους. Έψαλαν τα κάλαντα, τις “καλένδες”, που ο ίδιος ο Όμηρος κατέγραψε 3000 χρόνια πριν. Γυρνούσαν από σπίτι σε σπίτι δίνοντας ευχές και μαζεύοντας φιλοδωρήματα από τον νοικοκύρη ή την κυρά του σπιτιού. Όσο κι αν δεν το πιστεύουμε, ακόμα και το σημερινό χριστουγεννιάτικο δέντρο έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα»

Η ιστορία του αρχαίου εθίμου

Σύμφωνα με την παράδοση, το έθιμο της Ειρεσιώνης καθιερώθηκε από το Θησέα, όταν ξεκίνησε να πάει στην Κρήτη για να σκοτώσει τον Μινώταυρο και σταμάτησε στη Δήλο, όπου έκανε θυσία στον Απόλλωνα.

Εκεί, υποσχέθηκε στον θεό ότι αν κέρδιζε τη μάχη με τον Μινώταυρο, θα του πρόσφερε στολισμένα κλαδιά ελιάς για να τον ευχαριστήσει. Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, ο Θησέας εκπλήρωσε τη υπόσχεσή του καθιερώνοντας έτσι το θεσμό της Ειρεσιώνης. Στα χρόνια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το έθιμο συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε, μάλιστα πάνω στα κλαδιά της ελιάς άρχισαν να κρεμούν και φαναράκια που φώτιζαν.

Οι Έλληνες το διέδωσαν και στους βόρειους λαούς, οι οποίοι λόγω έλλειψης ελαιόδεντρών, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που φύονταν στις περιοχές τους, όπως είναι τα έλατα.

Ο πρώτος που έφερε το χριστουγεννιάτικο δέντρο με τη μορφή που το ξέρουμε σήμερα, ήταν ο βασιλιάς Όθωνας και οι Βαυαροί που τον συνόδευσαν στην Ελλάδα».

Η ιστορική παράδοση αναφέρει ότι οι Βαυαροί στόλιζαν χριστουγεννιάτικο δέντρο από τον 16ο αιώνα, ωστόσο στην Ελλάδα το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο στολίστηκε το 1833 από τον Όθωνα στο Ναύπλιο, που νίκησε κατά κράτος το καραβάκι που είχε επικρατήσει ως έθιμο καθώς ταίριαζε περισσότερο με τη ναυτική παράδοση της πατρίδας μας.

Ωστόσο, στο νηπιαγωγείο μας, είχαμε στολίσει και το χριστουγεννιάτικο δεντράκι μας, που αποτελεί πλέον ένα διαδεδομένο έθιμο και φτιάξαμε τη φάτνη του Χριστού ως ομαδική κατασκευή




ΚΑΛΑΝΤΑ


Τα κάλαντα πήραν το όνομα τους από τις καλένδες του Ιανουαρίου. Οι καλένδες ήταν οι πρώτες ημέρες των Ρωμαϊκών μηνών και συγγενείς και φίλοι αντάλλασσαν επισκέψεις και δώρα, που ήταν μέλι, ξερά σύκα, χουρμάδες, χυλό και μικρά νομίσματα.

Πιστεύεται ότι η ιστορία τους προχωρεί πολύ βαθιά στο παρελθόν και συνδέεται με την Αρχαία Ελλάδα. Έχουν βρεθεί αρχαία γραπτά κομμάτια παρόμοια με τα σημερινά κάλαντα 

Τα κάλαντα  είναι ένα πολύ παλιό έθιμο που συνδέεται άμεσα με το Δωδεκαήμερο γιατί αποτελούσαν το βασικό μέσο επικοινωνίας.

Στα παλιότερα χρόνια δεν υπήρχαν ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, εφημερίδες και γενικότερα ΜΜΕ οπότε τα κάλαντα προανήγγειλαν τον ερχομό της εορταστικής περιόδου.

Ομάδες παιδιών αφηγούνταν με μουσικό ρυθμό τη γέννηση του Χριστού και την ανατροφή του θείου Βρέφους.

Ο νοικοκύρης ή η νοικοκυρά έσπευδε να ανταμείψει τα παιδιά αποβλέποντας με αυτή την πράξη στη μελλοντική αφθονία των αγαθών για το σπίτι τους. Τα κάλαντα είναι από τις λίγες παραδόσεις που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα στον ίδιο βαθμό από τα παιδιά.

Τα παιδιά και οι γονείς τραγούδησαν κάλαντα της Κεφαλλονιάς, της Χίου, των Φώτων και της Ικαρίας ,τα οποία χόρεψαν μαζί με τους γονείς τους. 

                                                    ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΨΩΜΟ

Είναι το ευλογημένο ψωμί του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, αφού αυτό θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειάς του. Τη μορφή, το σχήμα και τον στολισμό τού ψωμιού αυτού κανονίζουν οι τοπικές συνήθειες. Στα περισσότερα μέρη, σύμφωνα με το sansimera.gr στη μέση της επιφάνειας του χριστόψωμου σχηματίζουν με ζυμάρι το σημείο τού σταυρού και στις άκρες του τοποθετούν αμύγδαλα και καρύδια, που αποτελούν σύμβολα πλούσιας παραγωγής. Η διακόσμησή του καθορίζεται ακόμη και από το επάγγελμα τού νοικοκύρη. Έτσι, αν αυτός είναι γεωργός ή τσοπάνης, στο χριστόψωμο σχηματίζουν βόδια και αλέτρι ή πρόβατα και κατσίκια. Σε μερικά μέρη μέσα στο ζυμάρι βάζουν κι ένα νόμισμα ή κάποιο άλλο σημάδι, για να φανεί, κατά το μοίρασμα, ο τυχερός τού σπιτιού. Τα παιδιά πήραν από ένα ΧΡΙΣΤΟΨΩΜΟ για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι



 


ΤΟ ΚΑΡΑΒΙ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
Τα παιδιά έφτιαξαν ένα καραβάκι και το στόλισαν με φωτάκια αναβιώνοντας το έθιμο του Χριστουγεννιάτικου καραβιού.
 Ελληνικό έθιμο που εμφανίστηκε λίγο μετά την Τουρκοκρατία. Με την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού, οι Έλληνες προσπάθησαν να αναπτύξουν την ναυτιλία και το εμπόριο. Έτσι , όταν κατά την περίοδο των Χριστουγέννων , οι ναυτικοί γύριζαν στα σπίτια τους για τις γιορτές, οι νοικοκυρές στόλιζαν ένα καράβι.




Οι γονείς με τα παιδιά έγραψαν στα πανιά του πλοίου ευχές ώστε να είναι καλοτάξιδο το καράβι μας τη νέα χρονιά .

  Ένα νηπιάκι μας παρουσίασε το καραβάκι που είχε φτιάξει με τους γονείς του. 
                    
Άλλο νηπιάκι με τόπο καταγωγής απο την Άμφισσα , μας παρουσίασε το έθιμο της «Γουρνοχαράς»  που ήταν παλαιότερα το μεγάλο γεγονός των Χριστουγέννων, καθώς την παραμονή ή την επομένη της μεγάλης γιορτής της Χριστιανοσύνης σφάζονταν τα γουρούνια, τα οποία οι χωρικοί είχαν εκθρέψει επιμελώς για ένα χρόνο. Στη σχετική διαδικασία συμμετείχε όλη η οικογένεια.
 

Ένας μαθητής είχε γράψει ένα γράμμα στον Αι Βασίλη και το παρουσίασε ως το έθιμο που το κάνουν τα μικρά παιδιά περιμένοντας το δώρο από τον Άγιο Βασίλη.
Άλλοι πάλι μαθητές είχαν ετοιμάσει παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκά με τους γονείς τους (μελομακάρονα,κουραμπιέδες,δίπλες... ) και τα παρουσίασαν στην τάξη .... στο τέλος τα γευτήκαμε όλοι μας!! 

Χαρούμενες, φωτεινές και ευλογημένες γιορτές νηπιάκια μου!!